Köpvillkor

Sammanfattning

  • - Alla produkter på hemsidan finns normalt i eget lager

  • - Vi skickar normalt samma dag vid beställning innan 15:00

  • - Leveranstiden inom Sverige är normalt 1-2 vardagar (3 dagar till vissa orter)

  • - Fraktkostnad på 29 kr för lättare varor

  • - Fraktkostnad på 49 kr för tyngre varor med PostNord (TV: 179-399 kr)

  • - 1 års garanti på alla produkter om inte annat angives

Kundtjänst

Har du frågor du inte riktigt får svar på här? Kontakta oss via epost eller ring in till oss så svarar vi mer än gärna på dina frågor.

Maila till oss: kundservice@billigteknik.se
Ring till oss: 0774 - 43 33 34 (vardagar mellan 10 - 17)

Pixelgaranti

Billigteknik har 100% garanti mot döda, låsta eller konstant lysande pixlar som vid leverans finns på våra bärbara datorer. Detta innebär att du som kund har rätt att häva köpet, efter bildbevis samt Billigtekniks godkännande, om pixelfel finns på din bärbara dator. För övriga produkter gäller respektive tillverkares pixelpolicy och garanti. För att pixelgarantin ska gälla måste felet rapporteras inom 24 timmar från mottagandet av varan. Pixelgarantin gäller ej om du köper en dator där det uttryckligen står angivet att den har pixelfel, och därmed är extra prissänkt.

Garanti

Samtliga varor i vårt sortiment omfattas av ett års garanti från tillverkaren om inget annat anges. Våra produkter levereras med den garanti som tillverkare eller leverantör erbjuder oss och kund kan inte åberopa någon ytterligare garanti från BilligTeknik om inte sådan har köpts till med skriftlig bekräftelse på kvitto eller faktura. Garantin gäller ej om varan utsatts för onormalt slitage eller om köparen hanterat den ovarsamt eller i strid mot säljarens eller tillverkarens anvisningar. Observera att batterier på grund av sin natur enbart garanteras maximalt 6 månader även i de fall då produkten de levereras med har en längre garantitid än så. Observera också att garanti ej gäller eventuella mjukvarufel som orsakas av tredje part.


Varken Billigteknik eller tillverkaren tar ansvar för information på hårddiskar och andra typer av lagringsmedia som lämnas in på garanti eller service. Vi uppmanar kunderna att ofta göra backup på sina hårddiskar och lagringsmedia för att inte information, t.ex. familjebilder, dokument m.m. ska gå förlorad vid något tillfälle.


Observera att du bör ladda hem de senaste drivrutinerna från tillverkarens hemsida till de produkter du köper då de senaste drivrutinerna inte alltid skickas med av tillverkarna. Nya drivrutiner kan göra att produkten fungerar bättre eftersom drivrutinerna förbättras efterhand.
Självfallet följer vi Allmänna Reklamationsnämndens utslag vid en eventuell tvist om vi inte lyckas lösa det innan. 

Garantin omfattar inte eventuella mjukvarufel, som uppstår på grund av modifiering av tredje part.

Reklamation

Hos BilligTeknik har du naturligtvis garanti på alla nya varor du köpt av oss. Garantin gäller i 1 år från det datum då du mottog varan. Som privatperson omfattas du även av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år. För övrigt gäller svensk konsumentlag, läs mer hos Konsumentverket.

För begagnade kan vi ej lämna en standardgaranti som omfattar alla varor. Dessa produkter säljs i befintligt skick och kommer av sin natur att ha vissa slitageskador och defekter. Deras respektive garanti anges för vardera enskild produkt.

Du ska aldrig betala frakt eller returkostnad om felet orsakats av oss. Innan reklamationen, rådgör alltid med vår kundservice som du når på kundservice@billigteknik.se så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet. Felet ska anmälas inom skälig tid efter det att du mottagit varan.

Om du vill utnyttja din garanti och det visar sig att felet beror på yttre åverkan och det därför inte täcks av garantin, står du för eventuell hanteringskostnad. BilligTekniks medarbetare kommer i första hand att avgöra om felet beror på en felaktigt producerad vara eller yttre åverkan efter att varan nått dig.

Reklamationsrätten gäller oavsett om felet är synligt eller dolt. Det är dock en förutsättning att fel inte har uppstått som följd av felaktigt bruk av varan. Är det fel på varan har BilligTeknik rätt att inom 6 månader åtgärda felet. Om så inte sker har du rätt att få en ny vara som ersättning för den defekta varan. Vid korrekt reklamation ersätts du som kund för eventuella fraktkostnader. Reklamation ska vara oss tillhanda inom skälig tid. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid som inom skälig tid.

BilligTeknik förbinder sig att följa  Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. ARNs hemsida hittar du på www.arn.se  och deras adress är ARN,Box 174,101 23 Stockholm

Lösning och hjälp i tvistemål

Vi på BilligTeknik hoppas så klart att tvister aldrig ska uppstå för dig som kund. Om det mot förmodan skulle göra det så finns det hjälp att få genom en tvistlösningssida som är gemensam för hela EU. Sidan är speciellt framtagen för att konsumenten ska kunna handla fritt över Europas gränser och kunna få hjälp om något går snett. EU:s tvistlösningssida är skapad för dig som handlar på nätet från ett företag som är lokaliserat i något av EU-länderna och där du upplever att du behöver hjälp i ett tvistemål http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Företag och reklamation

Företag som beställer från oss godkänner att de inte kan åberopa reklamation enligt 32§ i Köplagen utan är hänvisade enbart till garanti enligt punkten Garanti i våra köpvillkor. Privatpersoner har reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Beställning

Beställning kan ske genom e-butikens ordersystem, via e-post eller per telefon i de fall någon säljare finns tillgänglig. En bekräftelse på beställningen ska mottas skriftligen via mail i samtliga fall där mailadress till kund finns att tillgå. Produkter som finns tillgängliga för beställning via Billigtekniks hemsida skickas vanligtvis omgående, oftast inom 24 timmar på vardagar, med reservation för oförutsedda händelser samt produkter där annan leveranstid anges. Produkter som kan förbokas skickas omgående efter leverans till Billigteknik. Samtliga produkter, förutom ovan nämnda med längre leveranstid angiven, finns i Billigtekniks eget lager för omgående leverans.


Vi ingår endast avtal med myndiga personer (över 18 år).

Frakt/leverans

Lägger du din beställning före kl. 15.00 och varan/varorna finns i lager vid beställningstillfället skickas varorna normalt samma dag. Leverans till privatpersoner och företag sker normalt följande vardag. Undantag finns för helger och även vissa avlägsna platser i landet. Alla leveranser sker med vald speditör enligt de leveranssätt vilka presenteras innan slutförande av beställning. De transportfirmor som används är PostNord för paket och brev. DHL används för större paket och vid hemleverans av t.ex. TV-apparater eller pallar.


Fraktkostnad tillkommer på samtliga ordrar som kund lägger hos Billigteknik, med undantag för beställningar där kunden väljer att hämta ordern vid lagret i Lund. För order inom Sverige kostar frakten normalt 29 kronor eller 49 kronor beroende på storlek. För större TV kostar frakten 179 - 399 kronor beroende på valt leveranssätt. För leveranser till Danmark tillkommer frakt med 49 DKK, eller om det är större TV 179-399 DKK.


Vid ordrar av stor volym förbehåller vi oss rätten att ta ut en högre avgift för frakten alternativt att stoppa ordern om kund inte accepterar detta.


Det är på köparens ansvar att tillgodose att den adress som uppgivits vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen, efter det att ordern effektuerats följer upp leveransen hos speditören, samt tillgodoser att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis nio (9) dagar från avsändandet. Vi har som målsättning att erbjuda leveranser inom högst 14 dagar. Leverans sker endast till Sverige, Danmark och Finland ifall ej annat avtalats. Vid en eventuell försening har ni som kund rätt att häva ert köp kostnadsfritt.

Skulle du mottaga ett paket som blivit skadat i transporten eller som på annat sätt avviker från Er beställning är det viktigt att du snarast (inom 24 timmar) kontaktar Billigteknik Sweden AB eller den transportfirma som levererade paketet för att skapa ett reklamationsärende. Fotografera paketet, inneremballaget, fraktsedeln samt produkten och skicka per e-post till kundservice@billigteknik.se. Sker inte denna kontakt inom skälig tid (24h vid synlig skada och tre (3) arbetsdagar vid dold skada) kan en transportskada inte reklameras och returrätten förfaller.

Hämta i Butik

Varor kan avhämtas hos Billigteknik i Lund utan leveranskostnad. Betalning sker antingen genom förskottsbetalning, faktura/delbetalning eller med kort med PIN-kod.

Walley Checkout Privatkund

I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan Swish, direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.

Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor och SECCI

På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.

Walley Checkout Företagskund

I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själva vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.

Faktura eller delbetalning innebär att du får levererat varorna innan du betalar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura som skickas till företaget. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor.

Kortbetalning (Walley)

Kortbetalning sker säkert och direkt via Walley. Betalningen tjänsten är säker och certifierad enligt PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Secure Socket Layer (SSL) skapar en säker och krypterad förbindelse mellan din dator och betalningsserver Stripe. All överföring sker tryggt utan att obehöriga kan komma åt någon information. Vi lagrar heller aldrig några konto- eller kortuppgifter.

När du gjort din betalning kommer du automatiskt tillbaka till vår webbplats där du får ditt kvitto. Om ditt kort har stöd för 3-D Secure används det för säkrast möjliga kortbetalning.Vid betalning på internet använder Secure Electronic Transaction (SET), som är en internationell säkerhetsstandard för onlinebetalningar.

Konto- eller kreditkortet debiteras innan leverans. I samband med debitering kommer beställaren erhålla bekräftelse via email. I det fall kortet inte kan debiteras kommer ytterligare ett försök göras efterkommande dag. Misslyckas kortet att debiteras båda dessa gånger kommer ingen leverans att ske.

Hyra (WasaKredit)

Vi använder Wasa Kredits betallösning för dig som är företagskund. Du kan betala med Hyra.

Wasa Kredits hyra – Skapa utrymme för investeringar!
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Wasa Kredit äger varorna under hyresperioden, ditt företag har nyttjanderätt. Månadsavgiften är avdragsgill. Du kan även välja att lägga till en förmånlig allriskförsäkring. Vid köptillfället görs en kreditprövning där bland annat kreditupplysning tas.

Läs mer om Wasa Kredits villkor för hyra här.

Köpgaranti

Köpgaranti PR

 

Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något skulle gå fel. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.

För dig som inte är medlem på PriceRunner och besökt oss genom deras tjänst så kan du ändå få ditt köp omfattat av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är att inom en timme registrera dig gratis på deras hemsida. Det går på ett kick! Registrera dig för PriceRunner Köpgaranti här.

Om du vill att ditt köp ska täckas av Köpgarantin så måste din beställning vara addresserad till dig som privatperson. Med Köpgarantin får du ersättning om en vara är defekt, om en enskild vara saknas vid leverans, om leverans av vara uteblir eller om varan är felaktig. Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. Köpgarantin lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter. Besök PriceRunner för en lista på kategorier som är undantagna samt fullständiga villkor för Köpgarantin.

Visste du att PriceRunner är Sveriges främsta tjänst för produkt- och prisjämförelser som sedan 1999 hjälper över 1 miljon svenskar att göra bättre köp varje månad. Tjänsten är oberoende och låter ej butiker påverka den information som du som kund tar del av.

Marknadsföring

Billigteknik förbehåller sig rätten att skicka ut epost, sms och notifikationer till våra kunder i samband med kampanjer. 

Outlösta försändelser

För försändelse som ej hämtats ut och har gått i retur till Billigteknik debiteras en avgift på 299 kronor för att täcka transport- samt administrationskostnader.

Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal

Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar, utan att ange något skäl. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. Kontakta vår kundservice på kundservice@billigteknik.se så skickar vi formuläret till dig. 

Vid nyttjande av ångerrätten återbetalar vi alla betalningar från dig, inklusive kostnaden för vårt standardleveransalternativ, utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter det att du meddelat ditt beslut att utnyttja ångerrätten. Vi kommer att använda oss av samma betalningssätt som du använde vid din beställning, utan att det medför några extra avgifter för dig. BilligTeknik har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna (det alternativ som inträffar först).

Du måste skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter inom 14 dagar från det datum då du informerade oss om att du önskade nyttja ångerrätten. Du får då en förfrankerad adressetikett från oss via e-post. 

Har du hunnit använda din vara och utnyttjar ångerrätten kan det innebära en viss värdeminskning, på din bekostnad. Dessa ärenden hanteras individuellt.

Kostnad för returfrakt vid användning av vår fraktsedel

  • Under 2 kg: 49 kronor
  • Bärbara datorer: 79 kronor
  • Stationära datorer: 99 kronor
  • TV: 499 kronor

Ångerrätten gäller inte datorprogram eller ljud- och bildupptagningar då plomberingen har brutits. Detta gäller även eventuell teknisk plombering. I de fall varan undersökts utöver vad som är nödvändigt för att konstatera varans egenskaper eller funktioner kan vi komma att debitera en avgift för den värdeminskning som uppstått. För använda hygienartiklar och kroppsnära produkter såsom rakapparater, tandborstar, in-ear hörlurar gäller inte ångerrätten av hygienskäl. Är förpackningen bruten men produkten oanvänd så går det dock bra att ångra köp av hygienartiklar.


Observera att ångerrätten ej är tillämplig för företag. Ångerrätten gäller inte heller tjänster där tjänsten är påbörjad med kunds samtycke eller datorer som byggs speciellt för kund (detta innebär exempelvis datorer i serien BT Gaming som inte finns i lager för omedelbar leverans vid beställningstillfället). I dessa fall kan vi acceptera retur av produkten mot en kostnad av 20% av köpeskillingen för produkten ifråga.

För att häva ert köp enligt ångerrätten kontaktar ni vår kundtjänst via telefon (0774 - 43 33 34), e-post (kundservice@billigteknik.se) eller brevledes (Billigteknik Sweden AB, Skiffervägen 20, 22478 Lund, Sverige). Det går även bra att använda konsumentverkets standardiserade ångerblankett som återfinns här.

Prismärkning

Överstrukna priser avser tillverkarens rekommenderade försäljningspris det datum varan lanserades, även kallat listpris. De priser som är angivna med röd text är vårt rabatterade försäljningspris vi erbjuder kund. Detta är praxis inom branschen. I vissa fall kan återförsäljare välja att sälja produkter under listpriset, då tillverkaren endast ger en rekommendation om försäljningspris. Vi kan inte ta ansvar för varierande prissättningar hos andra återförsäljare. Givetvis följer vi branschorganisationens rekommendation vid vår prissättning.

Inlämning av uttjänt elektronik

Vid köp av elutrustning från oss erbjuder vi möjligheten att kostnadsfritt returnera en likvärdig, uttjänt produkt baserat på "En mot En" principen, oavsett produktens storlek. Vi ser det som vår skyldighet att informera våra kunder om denna möjlighet vid varje försäljning eller besök i butik. När du lämnar tillbaka din uttjänta elutrustning till oss ser vi till att den överlämnas till ett godkänt insamlingssystem för korrekt återvinning och behandling. Vi värdesätter vår planets välbefinnande och tackar dig för att bidra till en hållbar framtid genom att handla med oss.

Sekretess och säkerhet Personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom personnummer, namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja vårt åtagande gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Billigteknik kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

Friskrivning

Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och felaktigt angivna priser, produktbeskrivningar, specifikationer eller missvisande bilder. Motsvarar produkten inte kunds förväntningar på grund av en felaktig beskrivning från vår sida har självfallet kund rätt till kompensation eller hävning av köpet. I de fall ett pris har varit felaktigt angivet förbehåller vi oss rätten att annullera ordern alternativt informera kunden om det korrekta priset så att kund antingen kan godkänna det nya priset eller besluta sig för att att ordern i stället ska annulleras.


Skulle skadeståndsansvar eller ersättningsskyldighet uppstå enligt ovanstående köpvillkor ska vårt ansvar, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, begränsas till ett belopp som högst motsvarar köpeskillingen för den order varpå skadeståndsskyldigheten grundas.
BilligTeknik ansvar omfattar endast direkta förluster och under inga omständigheter indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kunds förlust av data.

Eventuella rabattkoder gäller inte varor som nya telefoner exempelvis iPhones, surfplattor eller programvara samt spelkonsoler. Det är inte tillåtet att använda fler än en rabattkod per köp.

Cookies

Vad är cookies?
På vår webbplats används cookies. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på webbplatsen.
Det finns två huvudtyper av cookies: 1) en permanent cookie ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid. 2) en sessionscookie lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare.

Hur används cookies?
Vi använder cookies för att förbättra webbplatsen för besökaren t.ex. genom att anpassa webbplatsen efter besökarens önskemål, val och intressen, kunna hjälpa dig att hålla reda på vilka varor du lagt i din varukorg, kunna hantera ditt köp, säkerställa att besökaren loggat in på webbplatsen och därigenom slipper logga in på varje ny sida denne besöker, för att kunna anpassa våra tjänster så att du får reklam som är relevant för dig och för att kunna fullgöra våra åtaganden vid köp. Permanenta cookies används bland annat för att lagra dina eventuella personliga inställningar hos oss så att du exempelvis slipper göra om vissa val varje gång du besöker Webbplatsen samt för att anpassa och göra information och marknadsföring så relevant som möjligt för dig. Sessionscookies används bland annat i syfte att kunna registrera statistik över användandet av Webbplatsen. Genom att använda vår webbplats och/eller genom att godkänna våra allmänna villkor samtycker du till behandlingen av cookies enligt vad som sägs här. Om du inte accepterar att cookies används kan du stänga av cookies i din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en fråga varje gång vår webbplats försöker placera en cookie på din dator. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas, se webbläsarens hjälpsidor för mer information. Vidare kan du när som helst radera cookies manuellt från din hårddisk. Notera att om du väljer att inte acceptera cookies kommer du inte att kunna genomföra köp på Webbplatsen. Funktionaliteten kan även i övrigt komma att begränsas.

Hur tar man bort cookies?
Om du inte längre vill använda cookies kan du stänga av cookies i inställningarna i din webbläsare. Du kan även ställa in webbläsaren så att du uppmanas varje gång vår webbplats försöker placera en cookie på din dator. Du kan också använda din webbläsare för att radera tidigare lagrade cookies. Hur du tar bort cookies beror på vilken webbläsare du använder. Om du använder en PC kan cookies tas bort med hjälp av kortkommandot [CTRL]+[SHIFT]+[Delete].

Observera att om du väljer att inte använda cookies är funktionaliteten hos vissa delar av webbplatsen begränsad. Du kan till exempel inte genomföra ett köp.